Sunuş
Bu haftaki konuğumuz Skoda Otomotivin Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Koordinatörü Sayın Emir Berduk Marşan... Skoda, bugün kârlı ve sağlıklı büyüyen, yeni tasarımlar planlayan, gamını sürekli geliştiren dinamik bir marka konumunda olmuş. 1990'lı yılların başında tek bir modelleri varken, bugün 5 farklı modeli bulunmakta olan Skoda model ve tasarım çalışmalarına devam ediyor. Cenevre Fuarında tanıtımını gerçekleştirdikleri, yeni modellerinden biri olan 4X4 SUV ile jeep segmentine de girdiler. Bir de piyasaya kısa süre önce sunulan yeni Fabia modelleri var... Ön diz, arka diz, arka baş mesafeleri ve bagaj kapasitesi ile sınıfının en geniş otomobili olma özelliğine sahip yeni Fabia, sürücü ve yolcusuna ferahlık sağlıyor... Bunları nerden mi biliyorum? Çünkü siz okuyucularım için test ettim... İşte birikimlerini değerlendirmek isteyenlere bir fırsat... Yeni Fabia hakkında bilgi almak isteyen tüketiciler www.yenifabia.com sitesini ziyaret edebilir.
Skoda Genel Koordinatörü Emir Berduk Marşan sektörü değerlendirdi
Firmanız 16 Nisan 1991'de Skoda, VW, Audi ve Seat ile birlikte Konzern'in dördüncü markası olmuştu... Bu başarılı geçiş döneminden biraz bahsedebilir miyiz?
Skoda firması dünyanın eski otomobil üreticilerinden biridir. 1895 yılında kurulmuş önceleri motosiklet ve sonra 1905 yılında ilk otomobil üretimine başlamış olup 104 yıllık bir geçmişi vardır. Volkswagen Konzern 1991 yılında markayı almadan önceki döneminde demirperde olarak adlandırılan Doğu Bloku ülkeleri içinde otomobil sektöründe kalitesi ve dayanıklılığı ile lider bir marka konumundaydı. Hatta, o dönemde üretilen Favorit modeli Demirperde ülkeleri otomotiv sektörü için bir devrim sayılabilecek dünyanın en ünlü dizayn firmalarından biri olan İtalyan Bertone tarafından tasarlanmıştı. Avrupanın en büyük otomobil üreticisi grubu olan VW çatısı altına girmesi Skoda'ya ilaveten Alman teknolojisini kullanma ve hızlı gelişme fırsatını sağladı. Geçmiş dönemde sadece belli ülkelerde satılan Skoda, böylece dünya pazarına hızla güçlü bir oyuncu olarak girme şansı buldu.
SKODA İÇİN MİLAT OCTAVİA
Skoda için milat 1996 yılında Octavia'nın üretilmesidir. VW teknolojisinin tamamen uygulandığı ilk model olarak piyasaya sürülmesi Skoda için bir kilometre taşıdır. Bu tarihten itibaren hızla yeni modellerin geliştirilmesi, üretim adetlerinin 200 binden 650 binlere çıkması, Çek Cumhuriyeti dışında üretim tesisleri kurma kararı alıp, Bosna, Hindistan, Ukrayna'da montaj fabrikaları kurulması bu tarihten sonra gerçekleşmiştir. Bu girişimler satışları artırken marka imajını yükseltmiştir Hatta 2008 yılı itibarıyla da Rusya ve Çin pazarlarına montaj ve üretim olarak girilmiştir.
Bu ortaklığa bağlı olarak Skoda, modernleşme ölçülerini gerçekleştirdi ve global rekabette, yeni bir model, yani Felicia doğdu denebilir mi?
Skoda eskiden beri kendini zekice ve pratik çözümler üreten, human touch sloganıyla çevreye ve sosyal değerlere duyarlı bir marka olarak görüyor. Bu anlamda araba alırken araştırıp verdiği paranın karşılığında en yüksek değeri, kaliteyi almak isteyen müşterilere hitap ediyor. Bu nedenle tüm modellerimiz kendi segmentlerinde birer yeni Favorit veya Felicia teşkil ediyorlar diyebiliriz.
SKODA SATAN YİNE SKODA ALIR
Skoda müşterisi aracını değiştireceği zaman genelde tekrar yeni bir Skoda tercih eder. Ya aynısını ya da daha büyük bir üst modele geçer. Yapılan müşteri memnuniyet anketlerinde Skoda kullanıcılarının marka memnuniyet oranı yüzde 85 gibi çok büyük bir rakamdır. Yani marka sadakati çok yüksek ve bu, bizim için de çok değerlidir. Modellerimizin hepsi birçok ödül almış ve müşteri memnuniyeti alanında yapılan araştırmalarda Skoda Avrupa'da tüm markalar arasında ikinci sıraya yerleşmiştir.
HURDALAR YİNE TRAFİKTE
Skoda Genel Koordinatörü Marşan, 2001 krizinde getirilen hurda indirimin o dönem için sektörü hareketlendirdiğini belirterek, "Araçlar için indirim alındı ama o eski otomobiller hâlâ trafikte dolaşıyor" dedi
'Kariyer planlaması uzun vadeli olmalı'
Skoda Genel Koordinatörü Emir Berduk Marşan, üniversite (işletme) tahsilini Almanya'da yapmış. Orada büyük bir dış ticaret şirketinde çalışırken 1991 yılında Volkswagen'in Skoda markasını alması ile Türkiye'ye gelmiş. O günden bu yana, yani 17 yıldır Yüce Auto ile sektörde olduğunu ifade eden Marşan, gençlere şu tavsiyelerde bulunuyor: İş hayatında eğitim kadar önemli bir faktör daha var. O da yaptığı işi sevmek. İnsan işini sevmeden yapıyorsa en iyi eğitimi de almış olsa başarılı olamaz. Bir de yeni neslin artık uzun vadeli kariyer planlaması yapıp istikrarlı uzun vadeli iş bağlantıları yapmaları globalleşen dünyada ve pazarlarda büyük önem taşıyor.
Bankalar kredi talebine cevap verebilmeli
Merkez bankası faizleri 2 puan birden aşağı çekti... Sizce bankalar da kredi faizlerini düşürürse, hayallerini ertelemek zorunda kalan müşteri otomobile yönelebilir mi?
Bankaların kredi faizlerinden çok, kredi taleplerine cevap vermesi gerekir. Otomotiv sektöründe alımlar büyük çapta kredi ile oluyordu. Ancak son zamanda kredi onaylarının arttığını görüyoruz. İkinci faktör insanların önünü göremeyişi, iş kaygısı, mevcut borçların ödenerek yeni borca girmek istenmemesi, alım kararlarını durduruyor. Bu konuda da Hükümetin acilen istihdamı koruyacak hatta artıracak mevcut alınan kararlardan daha kapsamlı tedbirler alması gereklidir.
Piyasaları hareketlendirebilmek için promosyonlar başlatıldı. Sizin kampanyanız var mı?
Yüce Auto olarak Skoda araçlarda biz de çeşitli kampanyalar uyguluyoruz. Piyasa şartlarına göre zaten en uygun fiyatlarla otomobil satıyoruz. Bunun dışında günün şartlarına göre çeşitli zamanlarda düşük faizli otomobil kredisi gibi kolaylıklar sağlıyoruz.
Sizce otomobil almanın tam zamanı mı?
Evet aslında otomobil almanın tam zamanı. Çünkü firmalar stoklarındaki araçları azaltmak için art arda kampanyalar düzenliyorlar. Fiyatlar dibe vurdu daha fazla inmez. Aksine kurların artışıyla, stokların erimesiyle ve taleplerin baharda artmasıyla fiyatlar yukarı çıkacaktır. Gerek ikinci el otomobillerde, gerekse sıfır araçlarda çok cazip fırsatlar sunuluyor. Otomobil almak isteyenler bu ara kendi ödeme planlarına en uygun şartlarla bütçelerine uygun aracı alabilirler.
Emir Berduk Marşan, modeller hakkında bilgi verdi.Marttan sonra satışlar artar
Emir Berduk Marşan, hurda indirimi, vergi indirimi ve piyasa hakkında şu yorumları yaptı: Daha önce uygulanan hurda indirimi, o günün şartlarında çok aceleye gelmiş bir uygulama idi. 2001 krizi sonrası binek otomobil pazarı 95 bin adetlere kadar düşmüştü. Sektörü canlandırmak ve teşvik açısından o gün için fazlasıyla amacına ulaştığını da belirtebiliriz. Bugünün şartlarında bütün Avrupa ülkeleri tedbirleri aldı ve hurda indirimi dahil çeşitli uygulamalara çoktan başladı. Özellikle Almanya Hurda indirimi ile büyük bir talep sağladı. Orada 9 yaş üstü araçlar için 2500 euro indirim sağlanıyor. Bu, mutlaka hareket getirecektir. Ama maalesef çok geç kalındı. Hatta düşen gelirler yüzünden yeni vergi artışları bile olabilir. Zaten firmalar da düzenledikleri kampanyalarla kendilerini ortama adapte ettiler gibi. Mart ayından itibaren bahar aylarında talebin ve satışların artacağını tahmin ediyorum.