SIRA DIŞI EKONOMİ SOHBETLERİ ÖZLEM YILMAZ/ ozlemyilmaz.tgrt@hotmail.com
Ekonomik kriz yüzünden daralan otomotiv piyasasına rağmen satışını yüzde 41.2 artıran Peugeot'nun CEO'su Vieux, "Başarının sırrı uyum içinde çalışmamız" dedi.
Türkiye'yi tanımak, Türkçe'yi öğrenmek için büyük çaba harcayan Peugeot CEO'su Jean Pierre Vieux, 2008'de yüzde 20 daralan hafif ticari araç pazarında yüzde 41.2 satış artışı gerçekleştirmenin yolunun yeni ve genç araçlardan geçtiğini söyledi
Sunuş
12 yaşında motorlu uçak ve araba maketleri yapan Jean Pierre Vieux, üniversite öğrencisiyken hurdaya çıkmış iki aracı satın almış. Evinin bahçesinde tamir etmek için kollarını sıvayan mösyö Vieux kendi tasarladığı ve kendi tamir edip ürettiği bu aracı üç sene kullanmış. Üniversitede mühendislik okuyan Jean Piere Viex, 30 yıldır Peugeot'da çalışıyor. Türkiye'ye gelmeden önce Arjantin ve Polonya gibi ülkelerde uzun süre önemli sorumluluklar almış. Aslında Türkiye'de ilk kez de görev almıyor. 1982 senesinde bir süreliğine gelmiş ve Karsan'a J9 üretimi için teknik destek sağlamış. Ülkemizi çok sevdiğini söyleyen mösyö Vieux, Türkiye de çalışmaktan ve hizmet etmekten onur duyduğunu söylüyor...
tomotiv, krizden en fazla etkilenen sektörlerin başında geliyor. Ancak bazı firmalar, küçülmek bir yana, pazar payını artırıyor. Bu özelliğini öğrendiğimiz Peugeot'nun CEO'su Jean Pierre Vieux'tan, bu başarının anahtarını öğrenmek istiyoruz...
>> Peugeot'nun pazar daralırken pazar payını artırmasının ardındaki temel sebepleri merak ediyorum.
Peugeot, 2008 yılı başında pazar payını artırmayı ve sıralamada 1 basamak yukarı çıkmayı hedeflemişti. Bu doğrultuda bütün şirket çalışanları ile uyum içinde çalışan bayi teşkilatı ile Peugeot, 2008 yılında hedefine ulaştı. Özellikle son aylarda yaşanan ekonomik gelişmelerin ışığında yapılan aksiyonlar, gelişen ortamlara uyum kabiliyeti ve ortak çözüm üretme kapasitesi sayesinde Peugeot, aralık ayında yüzde 5.3 oranında pazar payına ulaştı. Zorlu geçmesi planlanan 2009 yılında da Peugeot hedeflerini korumaya devam edecek.
>> 2009 yılı için hedefleriniz nedir?
Peugeot, 2009 yılında müşteri memnuniyeti ve sadakatini artıracak çok önemli hizmet yatırımlarına imza atacak. Peugeot satış hizmet kalitesinin arttırılması ve Peugeot markası ile ilgilenen müşterilerin daha kolay ve çabuk bilgi alabilmesini sağlamak amacıyla www.peugeot.com.tr adresi yeniliyor ve Peugeot garanti süresi dâhilindeki tüm Peugeot araçlara 7 gün 24 saat aralıksız acil yol yardım hizmetini Tur Assist ayrıcalığı ile sağlamaya başlıyoruz.
>> Sakin olan piyasaları biraz olsun hareketlendirebilmek için sizin müşterilerinize sunduğunuz kolaylıklar neler?
2008 aralık ayı, otomotiv sektörü açısından oldukça ilginç bir ay oldu. Bütün markalar inanılmaz avantajlar ve şaşırtıcı ödeme alternatifleri ile pazarda yer aldı. Ancak aralık ayındaki uygun fırsatları, nakit imkanı bulunanlar değerlendirebildi. Kredi ile araç satın alma oranı çok düşük seviyelerde gerçekleşti. Böylece aralık ayı satışlarında yüzde 58 daralma yaşandı. 2009 zorlu bir yıl olacak ancak biz Peugeot olarak büyüme hedefimizi sürdürdüğümüz için tüm gelişmelere hızla uyum sağlayabilecek planlamalarımızı yapıyoruz.
>> Çevre konusunda neler yapıyorsunuz? Müşterileriniz akaryakıt fiyatlarının cep yaktığı bu dönemde sizdeki bu tasarruflu modellerin farkında mı?
Peugeot, yıllar süren araştırmalar sonucunda çevreyi korumak amacı ile Blue Lion standartını geliştirdi. Blue Lion standartlarına sahip olan Peugeot modelleri aynı zamanda Türkiye pazarının en az yakıt tüketen araçları arasında ilk sıralarda yer alıyor. Bu ay Peugeot daha güzel bir çevre için yolu açıyor ve çevre dostu Peugeot modellerine çok daha uygun fiyatlarla sahip olma imkanı sunuluyor. Peugeot, ocak ayında markanın düşük karbondioksit salınımı konusundaki lider konumunu ön plana çıkararak kampanya fiyatından 1.000 TL tutarında ek fiyat avantajı sunuyor.
3 BİN KİŞİYE İSTİHDAM
>> Peugeot markasının Türkiye'deki algısını nasıl buluyorsunuz? Markanın Türkiye'de hedef kitlesi kim?
1898 yılından itibaren 50 milyon adet üretilen Peugeot markasının en dikkat çekici özelliği bildiğiniz gibi stili. Dinamik tasarım özellikleri markamızın genlerinde bulunuyor. Ayrıca dizel motorlar konusundaki uzmanlığı Peugeot'nun tüm kitlelere ulaşmasını ve ayrıca çevre kirliliği normları konusunda rakiplerinden önde olmasını sağlıyor. Çevreye saygılı araçlarımızla öne çıkıyoruz. İlk olarak 206 Sedan ile bir giriş yaptık pazara, şu an oldukça başarılı sonuçlar elde ediyoruz.
>> Peugeot olarak Tofaş'la Bipper üretimi, Karsan'la da Partner Origin üretimi yapıyorsunuz? Bu konudan bahseder misiniz?
Globalleşme stratejisi doğrultusunda Peugeot, Türkiye'de üretim yapan ve Türkiye ile güçlü bağları olan bir marka. Türkiye'den 2007 yılında 400 milyon eurodan fazla yedek parça ihracatı yapan Peugeot Türkiye'de yaklaşık 3 bin kişiye istihdam sağlıyor. Peugeot, Bursa Tofaş Fabrikası'nda üretilen ve "Van of the Year" seçilen Bipper ile pazarda önemli bir yer edinmiştir. Minicargo projesi kapsamında Bursa'da üretilen araçların 2/3'ü PSA Grubu adına ihraç ediliyor. Ayrıca 1982 yılında PSA Grubu ve Karsan arasında yapılan ve 100 bin adet J9 minibüs üretimini kapsayan işbirliği, 2008 yılının şubat ayında imzalanan anlaşmayla geliştirildi ve Peugeot Partner Origin'in diğer versiyonların üretiminin de Türkiye'de yapılması amaçlandı. Türkiye ve Avrupa Topluluğu dışındaki ülkelere ihraç edilmek üzere tasarlanan hafif ticari araçların üretimine 2008 yılı kasım ayı itibariyle Karsan Bursa Fabrikası'nda başlandı. Karsan, PSA Grup ile uzun yıllardır süren işbirliği sonucunda, Bursa Fabrikası'nda Türkiye pazarı için Peugeot Partner Origin üretimini de sürdürüyor. 2013 yılı sonuna kadar PSA Grup adına 150 bin adet üretim yapılması öngörülüyor.
OTOMOBİL ALMANIN TAM ZAMANI
Aralık ayında firmaların sunduğu çok şaşırtıcı fiyat avantajlarının, sadece nakdi olanlar tarafından kullanıldığını söyleyen Vieux, kredilerin de açıldığı bu dönemin araç almak için çok uygun olduğunu söyledi
TÜRKİYE'Yİ SEVİYOR
30 yıldır Peugeot'nun çeşitli kademelerinde görev yaptığını anlatan CEO Jean Pierre Vieux, Türkiye'yi çok sevdiğini belirtiyor ve boş vakitlerinin büyük kısmını ülkemizi tanımaya ayırdığını söylüyor.
Camileri gezmeyi çok seviyor
Türkiye'ye, birçok ülkede yöneticilik yaptıktan sonra gelen Jean Pierre Vieux, mesaisini olabildiğince erken tamamlamaya çalışıyor. Çünkü gezmeyi seviyor... İş dışında neler yaptığını, stresini atmak için uğraşlarını sorduğumuz Mösyo Vieux, şunları söylüyor: "Boş zaman bulduğumda bol bol geziyorum. Eşim, Pierre Loti'de öğretmenlik yapıyor. Dolayısıyla da vaktimin çoğunu o semtte geçiriyorum. Zamanımın çoğunu Türkiye'yi tanımaya ayırıyorum. Türkiye'nin tarihini keşfetmeyi, etkileyici camileri gezmeyi seviyorum. Sultanahmet'i çok beğeniyorum. İstanbul muhteşem bir şehir. Mesela Kapadokya. Bu yaz tatilimi Bodrum'da geçirdim. eylül ayında da Antalya'ya gittim.
"Peugeot yükseliyor"
Türkiye'de uzun yıllardır kullanılan ve sevilen Peugeot, hedeflerine 2008'de ulaşmış. 2008 yılında 305 bin 998 adet binek, 188 bin 25 adet hafif ticari olmak üzere toplam 494 bin 23 araç satmış. Son 3 ayda da toplam pazarda yüzde 17, ticaride yüzde 20 daralan pazarda, Peugeot, ticari araç satışlarını yüzde 41.2 yükselterek rekor kırmış. Mösyo Vieux, bunu, sahip olduğu en genç hafif ticari araç ürün gamı ile elde ettiğini ifade ediyor. Bu başarı ile Peugeot, toplam pazardaki payını da yüzde 4.5'e yükseltiyor.