Suzuki Türkiye Genel Müdürü ve Murahhas Azası Ali Savcı, arkadaşımız Özlem Yılmaz'a, krizden nasıl az etkilendiklerini anlattı. Sunuş
Suzuki Motor'un açıkladığı finansal rapora göre, Nisan 2008-Nisan 2009 döneminde şirket, dünya çapında 27 milyar yen kâr etti. Dünya pazarında 2 milyon 450 bin adet araç satan Suzuki, Avrupa'da aynı dönemde 400 bin araç satarak kriz döneminde de buradaki satış adedini bir önceki yıla göre yüzde 2.5 yükseltti.
Suzuki Motor Global Başkanı ve Üst Yöneticisi (CEO) Osamu Suzuki, global ölçekte yaşanan krizin özellikle otomotiv sektöründe kendini daha fazla hissettirdiğini belirterek, Suzuki'nin bu zorlu virajı en az hasarla kapatacağına inandığını kaydetti.
Suzuki Türkiye Genel Müdürü ve Murahhas Azası Ali Savcı, Suzuki'nin başarısında Türkiye'nin büyük payı olduğunu söyledi. 2008 yılı son çeyreğinden itibaren pazarda ciddi bir daralmanın yaşandığını söyleyen Ali Savcı, "Buna rağmen satışlarımız tatminkar bir düzeyde seyrederek 2009 Nisan ayı itibariyle 2 bin 900 adede ulaştı. Global krizin etkilerinin yavaşlayıp olumlu gelişmelerin başlaması ve dünya otomotiv pazarında yeniden yapılanma sürecinin hızla tamamlanması ile Suzuki, güçlü bir şekilde pazarda yerini almaya devam edecektir" dedi. Durgun bir döneme girilen otomotiv sektörü için hükümetten hurda indirimi beklediklerini dile getiren Savcı, genel müdürlüğe kadar uzanan süreci, sorularımıza verdiği cevaplarla anlattı.
* Ali Bey, Suzuki'nin kuruluş döneminden kısaca bahsedebilir miyiz?
Suzuki Türkiye, 1984'te Suzuki Otomobil Pazarlama ve Ticaret A.Ş. olarak kurulmuştur. İstanbul talimhanede 3 odalı bir ofiste 3 kişilik bir kadroyla başlayan Suzuki distribütörlüğü 5 sene sonra Harbiye'de 7 katlı bir iş merkezi alarak oraya yerleşmiş ve 2006'da da Şekerpınar'daki 20 bin dönümlük Suzuki tesislerine tüm çalışanları ile beraber diğer şirketlerini buraya yerleştirmiştir. Suzuki böylece Türkiye'ye yayılmıştır.
* Otomotiv sektöründe iş hayatına başlamanız nasıl oldu?
Otomotiv sektörüne girişim oldukça yeni. Sektöre 5 yıl önce girdim. Suzuki Türkiye distribütörlüğünü yürüten grup ile en az 15 yıl öncesine dayanan fakat farklı sektörlerden gelen iş birliğim vardı. Suzuki'de yöneticilik teklifi alınca tereddütsüz kabul ettim. Makine mühendisi olarak teknik anlamda kendimi oldukça iyi ve donanımlı sayabilirim.
Müşterilerden gelen talebe yetişemedik, çok üzüldük
2009 yılı ilk 6 aylık dönem sonuçlarından memnun olduğunu söyleyen Suzuki Türkiye Genel Müdürü ve Murahhas Azası Ali Savcı, "Bizim en çok üzüldüğümüz stoklarımızın ÖTV indirimi ile birlikte süratle tükenmesiyle, bu dönemde müşterilerimizden gelen taleplere yeterince cevap verememiş olmaktır" dedi. Müşterilere satış sonrası 2 yıl 60 bin kilometre garanti verdiklerini belirten Ali Savcı, "Türkiye'de 34 noktada servis hizmeti bulunuyor ve standart garantiye ek olarak 1 yıl veya 40 bin kilometre ve mekanik garanti hizmetimiz var. Teknik ve idari servis eğitimleri veriyoruz. Müşteri hizmetleri kapsamında gelen tüm taleplere en geç 3 gün içersinde geri dönüş sağlanmaktadır. Mevsimsel servis kampanyaları düzenliyoruz. Servis kalite anketleri yapıyoruz. Servisler için teknik danışma hattımız (hot line) bulunuyor. Ayrıca 7 gün 24 saat Yol Yardım ve Müşteri Hizmet hattı ile hizmet veriyoruz" dedi.
* Müşterilerinize Suzuki'nin Yol Yardım desteği nelerdir?
Suzuki sahipleri, araçlarının yolda kalmasına sebep olabilecek elektrik/elektronik, mekanik arıza ya da kaza halinde Yol Yardım hizmetine günün 24 saati bir telefonla ulaşabiliyorlar.
Garanti kapsamındaki araçlar için:
- Aracın arıza sonucu hareketsiz kalması durumunda en yakın Yetkili Suzuki Servisine ücretsiz olarak çekilmesi,
- Aracınız evinizden en fazla 100 km mesafe içerisinde arıza yapmış ise siz ve yolcularınızın taksi ile evinize dönüşü ve aracın onarımı bittiğinde teslim alınması için yine taksi ile servise ulaşımı,
- Aracınızın evinizden 100 km mesafe dışında arızalanması durumunda, sizin isteğinize bağlı olarak konaklama (en fazla 2 gün) veya ulaşım seçeneklerinden birinin karşılanması,
- Evinizden en az 100 km mesafe dışında, aracınızın arızalanması ve tamir süresinin uzaması durumunda kiralık araç temini (en fazla 3 gün 1600cc ye kadar), ya da ulaşımın otobüs, tren, uçak, seçeneklerinden biri ile ücretsiz olarak sağlanması hizmetleri verilmektedir.
- Garanti kapsamı dışında veya kaza yapmış olan araç sahipleri yukarıda belirtilmiş olan Yol Yardım hizmetlerinden Suzuki Yol Yardım telefonlarını arayarak ücret karşılığında faydalanabilirler.
Ali Savcı, motosiklet ürün grubunda 20 modelin bulunduğunu söyledi. Marin ürünleriyle hayattan keyif alan insanlara hitap ediyoruz
Suzuki Otomotiv grubunda Swift, Sx-4 HB, Sx-4 Sedan, Jimny ve Grand Vitara modellerimiz ile 5 model ve 14 versiyon ile satışa sunulduğunu söyleyen Ali Savcı, "Motosiklet ürün grubunda 20 model, Marin grubunda ise yaklaşık 50 model ürün ile 'way of life' sloganı ile hayata sıkı sıkı bağlanan ve hayattan keyif alan, mutlu insanlara hitap etmektedir" dedi. Hangi modeli beğenerek kullandığını sorduğumuzda Ali Savcı, "Suzuki Swift Sport en severek kullandığım model" dedi. Küresel krizden otomotiv sektörünün çok etkilendiğini belirten Ali Savcı, satışları belli bir seviyede tutmak için yetkili satıcılarla birtakım mali fedakârlıkları göze aldıklarını söyledi. Ali Savcı, kriz önlemleriyle ilgili, "Japonya'daki önlemleri biz de uyguladık. Giderlerimizi düşürdük" dedi.