Mermerler Yönetim Kurulu Başkanı Yüksel Mermer, otomotiv sektörünü değerlendirdi
İLKOKULDAN BU YANA ÇALIŞIYORUM
Babadan ticaret Erbabı Yüksel Bey. Babasının yanında, arabaların camlarını, tamponlarını silerek işe başladığını anlatıyor. Yüksel Mermer, "O günden bu yana halen çalışmaktayım. Çalışkan olmayı, ülkeme yatırım yapmayı ve yardımlaşmayı çok seviyorum" diyor...
Sunuş
Otomobil aşkı
Yüzyıllar boyu filmlere, romanlara, şiirlere konu oldu.. Üzerine hikayeler , destanlar yazıldı... Herkes bir başka türlü yaptı tarifini aşkın, sevdanın... İşte bu duyguyu hisseden bütün okuyucularımızın 'sevgililer gününü' tebrik ediyoruz... Aşk ve sevda, aradığınız her yerde olabilir... Kimilerinde daha çocuk yaşlarda başlar otomobil sevdası... İşte bugüne kadar ertelemek zorunda kaldığınız otomobil hayalinizi bu haberi okuduktan sonra belki gerçekleştirebilirsiniz... Çünkü Chery otomobilleri benzerlerinin yarı fiyatına bir de 3 yıl garantili... İş dünyamızın başarılı liderlerinden biri olan, Mermerler Şirketler Grubu Başkanı Yüksel Mermer'den, bu imkâna ilişkin detayları öğreniyoruz...
Krizin etkilemediği sektör yok. Ama bazı firmalar faaliyetlerine ara vermeden devam ediyor. Mermerler de bunlardan biri... Faaliyetlerini; turizm, tekstil, gıda, inşaat ve otomotiv alanlarında sürdüren Yüksel Bey; krizde de yatırımlarına devam ediyor, sosyal sorumluluk projelerini önemsiyor...
* Yüksel Bey yatırımlarınıza krizde de devam ediyorsunuz... Firma olarak 2009-2010 yılı hedefleriniz ve misyonunuz nelerdir?
Dürüst, disiplinli ve verimli çalışan takım arkadaşlarım ile birlikte stratejik kararlar alıyoruz. Bu kararlar doğrultusunda gelişen Türkiye ekonomisine güç vermek en önemli hedefimizdir. Değerlerimize sahip çıkarak Avrupa'daki kendini ispatlamış şirketler arasındaki yerimizi almak ve güçlü malî yapımızı daha da güçlendirerek kârlılığımızı arttırmak niyetindeyiz. Mevcut iş alanlarımızı genişleterek, konusunda uzman yabancı şirketlerle birlikte yeni, iddialı iş konularına girmek ve yeni iş kolları ile yeni istihdam alanları açmak istiyoruz.
SATARKEN ZARAR EDİYORUZ
* Sakin olan piyasaları biraz olsun hareketlendirebilmek için otomotiv sektöründe de çeşitli promosyonlar başlatıldı... Sizin müşterilerinize sunduğunuz özel indirim ve kolaylıklar oldu mu?
Biz araçlarımızı tanıtım fiyatları ile piyasaya çıkardığımız için ayrıca indirim yapmadık. Çünkü gerçek fiyatıyla satıyoruz. Hiç kâr almıyoruz bayilerimize belli bir oran veriyoruz. Bugünkü fiyatlarımız çok zararına. Çünkü biz yatrımlarımızı doları 1.2 lirayken yapmışız; dolar şu anda 1.65 lira. Arada uçurum bir fiyat farkı var. Çok şükür ki araçlarımız şu sıralar çok satılmıyor. Araçlarımızın satılmaması da işimize geliyor. Satılırsa da müşterilerimizi kırmıyoruz, veriyoruz ama açıkçası isteyerek satış yapmıyoruz. Hesap yaptığımızda çok zarardayız. Zaten başlangıçta kâr marjı olmadığı için döviz kurundan dolayı zarar ediyoruz.
* Şu dönemde ödeme sıkıntısı yaşayan müşterilerinize nasıl kolaylıklar sağlıyorsunuz?
Distribitör ve bayiliklerimizin satışları uzun vadeli banka kredileri ile yapıldığından dolayı bize yansıyan ve bir ödeme sıkıntısı yaşayan müşterimiz yok. Bankalar ile müşteri arasında olduğu için bize intikal etmiyor. Bayilerimiz ile satışlarımızda teminat sözleşmemiz var. Bugüne kadar ise teminatı var diye ödememezlik söz konusu olmadı.
BEN OLSAM HEMEN ALIRIM
* Başbakan Erdoğan haftalar önce hurda indiriminden bahsetti... Alıcı da satıcı da devletten gelecek bu habere kilitlendi. Sizce hurda indirimi, piyasalarda otomotiv satışını artırır mı?
2003 senesinde hurda indiriminin uygulanması için çok uğraşmıştık. Ve bu karar 2 sene için çıkmıştı. Satışlarımız 1.5 sene devam etmişti. 280 bin araç satılmıştı. Sayın Başbakanımızın hurda indirimi ile ilgili yaptığı açıklamadan dolayı piyasalarda beklenti söz konusu. Hükümetimizin otomotiv sektörü ile ilgili alacağı kararları bekliyoruz. Ve bu dönemde piyasalardaki fiyatlar, araçların değerinin çok aşağısında. Tüketicinin yerinde ben olsam hemen alırım. Tüketicimizin büyük kısmı da hükümetin çıkaracağı uygulamaları bekliyor. Ayrıca bankalar tüketici kredilerini de durdurdu. Banka kredilerinin de açılmasını bekliyoruz. Bunlarla birlikteuygulanılacak teşvik, piyasaları çok canlandıracak.
HURDA YAŞI İNDİRİLMELİ
* Yüksel Bey, hurda indirimine piyasalar epeyce bel bağlamış. Ne gibi tedbirler alınabilir?
Avrupa'da vergiler yüzde 18 ile yüzde 20. En fazla yüzde 22. Bizde 1600 cc'ye kadar yüzde 62'den başlıyor. 1600 cc'nin üzeri olanlarda yüzde 80'in üzerinde. 2500-3000'i geçtikten sonra ise yüzde 125. Dünyanın en pahalı vergilerinden bir tanesini seçmişiz. Bu vergilerin inmesi ise yalnızca hurda araçları olanlara uygulanılacak olan bir indirim, herkese olan indirim değil. Almanya'da 9 yaşında olan araçlara hurda indirimi veriliyor. Bizim ülkemizde 20 yaş. Otomotiv sektörü teşvikin 16 yaşına indirilmesini, vergilerin de düşürülmesini istiyor. Bu sektörde çalışan çok insan var, ihracatı çok. Piyasaların hareketlenmesi için bunların uygulamaya alınması şart. Şu anda Türkiye'deki kişi başına düşen otomobil sayısı da fazla değil. 1000 kişiye düşen otomobil sayısı 95 civarında. Dünya ortalaması 1000 kişiye düşen otomobil ortalaması ise 135. Komşu ülkelerimizde 1000 kişiye düşen araç sayısı 200, 250 civarında.
* Kaç model aracın satışını yapıyorsunuz?
Araçlarımızın İngiltere, Almanya, Hollanda ve Belçika'daki enstitülerde kalite kontrol deneyimleri yapan bağımsız müesseseler var. Bu ülkelerin birinden deneyleri geçtikten sonra Türkiye'ye ithali serbest oluyor. Bizim Chery otomobillerimizin de testleri de, İngilizlerin CVA adlı kuruluşunda yapılıyor. Vurma, çarpma, durma testleri yapıldıktan sonra Türkiye'de izin alabiliyorsunuz. Şu ana kadar 4 modelin iznini aldık. Bu dört modelden 3 tanesi burada mevcut. Önümüzdeki ay Kimo modeli geliyor. Otomatik. Ben de 3 yıldır Chery kullanıyorum.
"Müşteri ısrar etti pahalıya sattım!"
Yüksel Bey, yıllar süren iş hayatında unutamadığı bir anısını da bizimle paylaştı: Yaklaşık 30, 35 sene evvel sirkecide ana cadde üzerinde olmayan, ara sokakta bir otomobil mağazamız vardı... Biz de o zamanlar kamyonet satıyoruz... Müşterimiz bütün Sirkeci piyasasını dolaşmış en sonunda da bizim mağazamızı bulmuş... Bütün araştırdığı yerlerde kamyonete 270 lira fiyat almış... Biz de toptancısıyız kamyonet firmasının ve tabii ki fiyatlarımız daha ucuz diğerlerine göre. Müşteriye en son fiyat 245 lira olur dedim... O da illa 255 olsun diye ısrar ediyor... Diğer firmalardan hep yüksek fiyat almış benim bu kadar ucuz söyleyebileceğimi tahmin etmiyor herhalde... Ben yine 245 diyorum müşteri illa 255 olsun diyor... Ben de kamyoneti o zaman 255 liraya satmıştım...