Nissan 9 bin çalışanını işten çıkartıyor! Şirketin hisseleri bir anda çakıldı

Otomotivde istihdam krizi Alman üreticilerden sonra Japonlara sıçradı. ABD, Çin ve Avrupa pazarlarında satışlarının düşmesi sonucu zorlanan Nissan, üretimi yüzde 20 azaltacağını ve bu sebepten 9 bin çalışanın işine son vereceğini açıkladı. Ardından şirketin Tokyo borsasında hisse fiyatları, 4 yılın en düşük seviyelerine indi.
ALİ ÇELİK - Avrupa’nın en büyük otomotiv üreticisi konumundaki Volkswagen geçtiğimiz günlerde satışlarda yaşadığı düşüşü gerekçe göstererek 10 bin çalışanının işine son vereceğini açıklamıştı. Ardından Audi’de benzer bir açıklama ile Brüksel’de bulunan üretim tesisini kapatacağını duyurdu. Otomotiv dünyasında şok etkisi oluşturun bu çıkış sonrası benzer bir haber de Japon üretici Nissan’dan geldi.
Japonya'nın üçüncü büyük otomobil üreticisi konumda bulunan Nissan, perşembe günü yeniden yapılanma nedeniyle tam yıllık faaliyet kar tahminlerini yüzde 70 oranında düşürdü. Ardından yapılan açıklamada, yeniden yapılanma çalışmalarına başlandığı, önümüzdeki Mart ayına kadar da 400 milyar yen (2,61 milyar dolar) civarında bütçede küçülme öngördüğünü duyurdu.
ABD PAZARINDA TALEP DÜŞTÜ
Nissan CEO'su Makoto Uchida konuyla ilgili konuşmasında, en büyük pazarları Amerika’da yeni hibrit modellerine beklenen ilgiyi bulmadıklarını, dolayısıyla planladıkları hızda bir toparlanma ön göremediklerini söyledi Uchia; “Mevcut ve yeni modellerimizi pazara sunmaya devam ediyoruz. Fakat ne yazık ki ABD pazarında eskisi gibi güçlü bir talep artık yok” dedi. Ardından şirket merkezinden yapılan açıklamada Çin, ABD ve Avrupa satışlarında yaşanan düşüşler nedeniyle 9.000 kişinin işine son verileceği ve üretim kapasitesinin yüzde 20 oranında azaltılacağı belirtildi. Gelen bu açıklama sonrası şirketin hisse fiyatları dört yılın en düşük seviyesine indirdi.
GHOSN'DAN SONRA TOPARLANAMADI
Nissan’ı tarihinde en parlak dönemi eski yöneticisi Carlos Ghosn döneminde yaşamıştı. Ardından şirket içi yolsuzluk, hesabına kayıt dışı para aktarma, özel harcamalarını şirkete yansıtma gibi suçlardan dolayı görevden alınmıştı. Yaşanan bu trajik olaylar sonrası bir daha eski günlerine dönemeyen üretici, Renault ile yaptığı stratejik ortaklığında azalmasının ardından üretim maliyetleri ve AR-GE harcamalarında zorlanmaya başladı.
Nissan Mart ayında duyurduğu orta vadeli planında, önümüzdeki üç yıl içinde 30 yeni model tanıtacağını açıklamıştı. Küresel satışlarını 1 milyon araç civarında artırmayı planladıklarını dile getiren Nissan yönetimi, 2027 mali yılı sonunda yüzde 6'nın üzerinde bir faaliyet kâr marjı ve toplam hissedar getirisini yüzde 30'un üzerinde tutmayı hedeflediklerini kamuoyu ile paylaşmıştı.