Tesla’nın 2024 karnesi: Büyüme hızı 10 yıl sonra ilk defa frene bastı!

Tesla satışları 2014 yılından bu yana ilk defa yavaşladı. ABD merkezli şirket hâlâ dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi olsa da artan rekabet şartları, müşterilerin ucuz modellere eğilimi, şarj edilebilir hibritlerin elektrikli satışlarından pay alması Tesla’yı zorlayan unsurlar arasında. Tüm bunların yanı sıra Türkiye’de satış sonrası hizmet kısmı cevap bekleyen binlerce soruyla dolu.
Elektrikli araç dünyasının en çok konuşulan markası Tesla, 2024'te küresel olarak 1.789.226 adetlik teslimatla yine liderliğini korumayı başardı. Fakat 2014 yılından bu yana her yıl büyüme kaydeden şirket, 2023 toplam satışlarına göre yüzde 1,1 düşüş kaydetmiş durumda. Bu oran kimi ekonomistler için kayda değer bulunmasa da, kimilerine göre de zirveden düşüşün ilk sinyali olarak değerlendiriliyor.
LİDERLİK MACERASI BİTTİ Mİ?
Bunu söylemek için tabii ki çok erken fakat rakipleri artık eskisinden daha dişli. Çinliler bir yana Tesla’nın neredeyse 10 yıldır tek başına at koşturduğu elektrikli pazarında, artık Avrupalı ve ABD’li markalarda çok güçlü. Bu noktada dikkat çeken bir ayrıntı ise Tesla’nın en zorlu otomotiv pazarı Çin’de büyümesi.
Aralık ayında Çin'de yaklaşık 83.000 adetlik satışa ulaşan Tesla, kasım ayına göre yüzde 18,9 artış yakaladığı ülkede, şimdiye kadar yaptığı aylık satışların da rekorunu kırdı. 2023 yılında kayıtlara geçen 604.000 adetlik satışı 2024 yılında kümülatif olarak yüzde 8,8 artış 657.000 adede taşıyan Tesla, ayrıca aralık ayında Çin’de ikinci fabrikasında deneme üretimlerine de başlamış durumda.
TESLA'DA NELER OLUYOR?
Markanın “Efsane” olarak adlandırılan, 0’dan 100 km’ye 1.9 saniye de tırmanan, lüks ve konfor tarafında rakiplerine kafa tutan aracı, Model S’in tasarımı 2012’den bu yana bir iki makyaj operasyonu dışında yenilenmedi. Bir zamanlar çok konuşulan Model X unutulurken markanın en önemli oyuncusu Model 3, beklenenden çok geç sürede güncellendi. Benzer bir makyaj dedikodusu 6 yıldır değişmeyen Model Y için konuşuluyor. Bir taraftan dünyanın daha ucuz ve pratik elektrikli modelleri tercih etmeye başladığı bu son dönemde, CyberTruck gibi sıra dışı pahalı bir otomobille enerji kaybeden Tesla, ABD pikap pazarında da beklediği çıkışı yapamadı. Ford, GMC, Chevrolet ve Toyota gibi dişli rakiplerin karşısında pikap konusunda henüz geriden gelen üretici, öte yandan en ulaşılabilir versiyon olarak gündemde yer bulan Model 2 için hiçbir açıklama yapmıyor. Tüm gözler ise 2025 yılında tanıtılacak olan uygun fiyatlı Model Y Juniper ve Model Q üzerinde…
TÜRKYE'DE SERVİS SIKINTISI DEVAM EDİYOR
Tesla, Nisan 2023’te resmi giriş yaptığı ülkemizde merkez servis noktasını İstanbul olarak duyurmuştu. Aradan geçen süre zarfında ne yazık ki servis ağı, ihtiyaç duyulan sayının çok altında kaldı. 2024 Yılında devreye alınan elektrikli araç ithalatına yönelik 7 bölgede 20 servis açma şartı kapsamı dışında kalan Tesla, İstanbul dışında yaşayan kullanıcıların kafasında bir çok soru işaretine oluşturuyor. Bu durum, özellikle acil servis ihtiyaçlarında ciddi problemler yaşatırken tamir ve onarım noktası olarak genelde anlaşmadı servisler hizmet veriyor. Markanın kendi tabelasın taşıyan bir servis bulmaksa neredeyse imkansız.
Yaşanan bir diğer sorun ise yedek parça tedarik sürelerinde, örnek vermek gerekirse ön cam gibi aracın hareket etmese de hayati öne taşına bir parça ancak 11 gün gibi ciddi bir sürede getirilebiliyor. Yedek parça stok ve tedarik sorunlarının dışında en çok şikayet edilen konu ise Türkiye'deki müşteri hizmetleriyle iletişim kurmakta yaşanan zorluklar.
Özellikle servis randevusu almak veya mevcut randevularla ilgili bilgi edinmek isteyen müşteriler, cevap alamamaktan şikayetçi olurken sosyal medyada yer alan şikayet sitelerinde ise servis hizmetlerinin kalitesi ve onarım sürelerinin uzunluğu çok tartışılıyor.