-l- Lise 3'ler fiilen bitti. Öğretmenler, sınıfa geliyor talebe, nâmevcut. Çünkü onlar, üniversite imtihanına hazırlanmaktalar. Kurslar, okulları aşan bir sür'atle talebeyi çalıştırmakta. Onun için talebe, hatır raporları ibrazıyla okula gelmiyor. Dersten kaçma söz konusu değil. Tam tersine daha çok ter dökmek maksadıyla böyle yapılıyor. Ancak ortada bir terslik yok mu? Rapor alarak sınıfa gelmeyen gençlerin öğretmenleri var. O öğretmenler, öğrenciler olmadığından fiilen işsiz durumuna düşüp öğretmen odalarında sohbet etmekteler. Liseler, üniversiteye hazırlamada kifayetsiz kalınca doğan boşluğu dershaneler doldurdu. Eğitimde özel sektör, resmi sektörü aşmıştır. Bir taraf tüccar gibi düşünüp hedefe kilitlenmekte diğer tarafsa sistemin belli kalıpları içinde yürümek zorunda kalmakta. Manzaranın adını şöyle koymak lazım. -Gençlik, lise sonları terk ederek bir eğitim reformu başlatmıştır. Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik de o gençler kadar genç bir ruha malik iyi bir eğitimcidir. Kendisinin, hükümetinin ve TBMM'nin yapacakları var: Gençliğin başlattığını devam ettirip her şeyi yerli yerine oturtmak gerekiyor. Ne yapmalı, nereden başlamalı? 1-İlk öğretimi 4 yıla düşürmeli. 2- Orta kısımlarla liseleri birleştirerek "orta öğretim" adıyla 4 yıl yapmalı. 3-Her halükârda liseler 2 seneye indirilmeli. 4-Tıp fakülteleri 5, diğer fakülteler 4 yıl olmalı. 5-Açık Öğretimi kaldırmalı. Yahut yüksek okullarla birleştirerek yazın veya geceleri devam edilebilen 2 yıllık okullar haline dönüştürmeli. 6-Diğer taraftan tatil israfına kesin olarak son vermeli. Cumartesi günleri, resmi tatil olmaktan çıkartılmalı. Dini ve resmi tatil günü toplamı senede 10 günü aşmamalı. Mahalli kurtuluş günlerinde tatil yapmaktan vazgeçilmeli. Bir bayram hangi zümreyi alakadar ediyorsa yalnızca onlar tatil yapabilmeli. -II- VEYA... Daha radikal ve devrim sayılabilecek tedbirler alınmalı... 1- Devlet üniversitelerinin binası tarihîyse yeni yerlere taşınmak kaydıyla, değilse olduğu gibi özel sektöre satılmalı. 2-Aynı şartlar bütün ilk ve orta öğretim kurumlarında da tatbik edilmeli. 3-Boşalan tarihî binalar kiralama yoluyla diğerleri satılarak paraya çevrilmeli. -III- VEYA... Her vakıf üniversitesine 5 ilköğretim, 5 liseyi finanse etme mecburiyeti getirilmeli. Masraflar vergiden düşülmeli. Bunlar olurken ideolojik sayılabilecek her türlü tarz ve ifadeden muhakkak uzak durulmalı. Başbakan Tayyip Erdoğan'ın dediği gibi tüccar devlet zihniyetini eğitim alanına da taşımalı. Devlet, hükümetler eliyle sadece kontrol etmeli. İnsan ömrü 500 sene değil. Onun için tahsil süresi, Türk vatandaşının ortalama ömrünün 1/4'ünü aşmamalı. Genç nüfusa sahip olmakla övünmek hakkımız ama o nüfusun hakkını vermek de borcumuz. Hayat, kendi hükmünü icra ediyor. Bunu görmeli ve gereğini yapmalı. Suçlu olan ne okul, ne öğrenci, ne eli-kolu bağlı öğretmen, ne de hatır raporu yazan hekim. Zamana zamanlar sığdırmak zorundayız. Unutulmasın torunları borçlu doğan ülkedeyiz. Önümüzdeki nesillerin borçtan kurtulmaları, gençliğin işsizliği, beyin göçünün önlenmesi bugünden alınacak tedbirlerle mümkün. Devletin küçülmesi en önce eğitim alanından başlamalı. Hedef, hamal devlet değil hami devlet.