Trafik kazaları giderek bir afet haline dönüşüyor... Evet, trafik meselesinde acilen açılım gerekiyor... TESK Yönetim Kurulu Üyesi ve Malatya Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliği Başkanı Sayın Şevket Keskin'in imzasını taşıyan, dört sayfalık raporu özetleyerek siz okuyucularımın ve elbette yetkili kişi ve kurumların dikkatine sunuyorum. Raporda, son 11 yılda; memleketimizde meydana gelen trafik kazalarında, olay yerinde 50 bin, daha sonra gerçekleşen ölümlerde de 70 bin olmak üzere, toplam 120 bin kişinin hayatını kaybettiği, bu süre zarfında bir milyon 800 bin kişinin yaralandığı ve 9 bin kişinin de daimi sakat kaldığı tespiti yapılarak şöyle deniliyor. "...Türkiye'de mevcut haliyle, yola radar koymakla; trafik ışıkları sistemini arttırmakla, ekipleri yol güzergâhlarına yerleştirmekle, trafik cezalarını arttırmakla, mahkemenin hapis cezası vermesiyle, sürücüleri trafikten men etmekle, ehliyet puanlarını yükseltmekle, trafik kazalarının önlenemediği ve kaza sonucu ölümlerin engellenemediği ortadadır... Ülke olarak geldiğimiz noktada SÜRÜCÜ EĞİTİMİNİN VE EHLİYET SİSTEMİNİN yeniden ele alınıp, TRAFİKTE AÇILIM yapılması acil bir ihtiyaç haline gelmiştir." Raporda, 14 Madde halinde önerilen çözüm yollarını, yer darlığı nedeniyle hayli kısaltmak durumundayım. Şöyle deniliyor: "1- Türkiye'nin bir trafik politikası olmalı. Bu konuda kurum ve kuruluşların trafikteki etkinlik sınırları yeniden ele alınmalı. 2- Trafik sorununun çözümü için, kanun ve yönetmeliklerde günümüz şartlarına ve yaşanan sıkıntılara göre yeni düzenlemeler yapılmalı. 3- Trafik sorununun belki de başlangıç noktası olan Sürücü Kurslarının açılmasına yönelik izin ve yönetmelikler yeniden gözden geçirilmeli. 4- Motorlu taşıt Sürücü Kurslarını tamamlayan kursiyerlerin aldıkları eğitim, trafikte güvenli birer sürücü olarak yer almalarına yetmemektedir... 5- Motor ve Araç Tekniği dersi müfredattan çıkarılmalı... Bunun yerine, diğer yol kullanıcılarına saygılı davranma, trafikte nezaket, alkollü araç kullanmanın zararları vb. konulara ağırlık verilmeli. 6- İlk yardım dersinin süresi ve muhtevası yeniden düzenlenmeli. 7- Yazılı sınavlar mutlaka, teorik bilgilerden çok, pratik bilgilere dayanmalı. Sınavlarda sorulan sorular neredeyse ezberlenmiş durumda... 8- Sürücü adaylarına yeterli direksiyon dersi verilmemektedir. Uygulamalı eğitimlerin süresi uzun tutulmalı... 9- Direksiyon sınavı, Milli Eğitim, Karayolları, Emniyet Trafik Denetim ve Tescil, Jandarma ve Meslek Kuruluşu üyelerinden oluşan bir komisyon tarafından yapılmalı. 10- Sürücü kursu eğiticiliği ve direksiyon öğretmenliği müstakil bir meslek olarak kabul edilmeli, buna uygun yeni eğitim ve öğretim birimleri açılmalı. 11- Sürücü belgesi almaya hak kazanmış sürücü adaylarına iki yıl süre ile stajyer sürücü uygulaması şartı getirilmelidir. 12- Sürücü adaylarının sağlık durumları ciddiyetle gözlenmeli, ilgili raporlar tam teşekküllü hastanelerden verilmelidir. 12-Sürücü kurslarındaki eğitmenler, yeni düzenlemeden önce yeniden sınavdan geçirilmeli ve tekâmül kurslarına tabi tutulmalı. 14- İlk ve Orta Öğretimde trafik eğitimine ağırlık verilmelidir..."