Dünya üzerinde ticaretin en temel göstergelerinden Baltic Dry endeksi yükseliyor. Ocak ve Şubat'ta 640 puana inerek tarihi düşük seviyelere gerileyen endeks bugün 884 seviyesinde.. Geçen sene 1740 puanla rekor kırmıştı. Baltic Dry, (deniz taşımacılığı fiyatlarını gösteren) bir endeks. Yükselince yani mal sevkiyatı artınca işlerin yolunda gittiği, düşünce bozulduğu anlaşılıyor. Çok enteresan, petrol fiyatlarının tırmanmasına rağmen, ciddi artış var. Peki global borsalarda son iki günden beri Çin'deki büyüme hızının düşeceği beklentisiyle neden kötümser hava oluştu? Diye sorulacak olursa, tamamen kârların realize edilmesi için bahane, olarak kullanıldı, derim. Felaket tellallarına inanmayın, işler tıkırında. Baltic Dry Index, her gün Londra'da yerleşik 'Baltic Exchange' adı ile tanınan kurum tarafından yayınlanan ekonomik bir veri. 26 ayrı deniz nakliye hattını temel alıp brokerlere çeşitli tip okyanus geçen deniz kargo taşınmasında kote edilen fiyatları toplar ve günlük ortalama fiyatları yayınlar. Bu indeks abone olunarak veya uluslararası finansal ve ekonomik veri yayınlayan kuruluşlardan kolayca öğrenilir.. Baltic Dry, kargo taşıma talebinin (kuru yük taşımacılığı) ve kargo taşıma hizmeti arzının (taşıyıcı gemiler) dengesinin nasıl geliştiğini kote edilen fiyatlara dayanarak sergiler. Genelde gemi arzı pek esnek değil. Yeni gemi birkaç yılda imal edilir ve gemiler kolay kolay ucuz şekilde, belli bir yerde tutulamaz. Az miktarda talep artışı bile fiyatların yükselmesini sağlıyor. Ancak bugünkü kriz ortamında ve kargo gemilerinin kenara çekildiği ve taşıma arzının bol miktarda mevcut olduğu durumda, Baltic Dry Index deniz taşımacılığında kuru yük nakliye hizmetinde gerçek gelişmeleri en iyi sergileyen göstergelerden biri. Okyanus geçen deniz kargosu büyük çapta üretime girecek hammadde ve yarı mamulden oluştuğundan (demir çelik, maden, inşaat malzemeleri gıdalar gibi) ekonomistler tarafından gelişmeleri önceden sinyalleyen 'öncü gösterge' olarak izlenir. Üstelik bu indeks borsa veya döviz piyasaları gibi spekülatif içerik taşımıyor. Ayrıca işsizlik verileri veya reel büyüme gibi sinyaller de vermiyor. Endeks günlük olarak yayınlanıyor. Endeks hammadde taşıma maliyetlerini izlediğinden dolayı küresel ticaretteki keskin düşüşler durgunluğun daha da derinleşeceğini, yükselişler ise ekonomilerde canlanma olduğunu gösterir. Genel olarak bize ana trendi belirten öncü bir gösterge olarak kullanılabilir (www.necmettinbatirel.com )