35. yılında Kıbrıs Çıkarması...

A -
A +

"20 Temmuz 1974 sabahı... Hava ve deniz şartları sakindi. Güneş henüz doğuyordu. Bu uyumadığımız, belki de üçüncü geceydi. TCG Ertuğrul'un açık köprü üstünde (kaptan köşkünde) devamlı dolaşıyor, ara sıra radara bakıyordum. Artık dilim dolaşıyor, zorlukla konuşuyordum. Bir yandan da radyomuz açıktı. 06.00 haberlerinin ilk başlarında, bir erkek spiker: "Dikkat! Dikkat! Şu anda Türk Çıkarma Birliklerimiz Kıbrıs'a çıkmaya başlamıştır..." diyerek, çıkarmayı bütün dünyaya ilan etmeye başlamıştı. Bu müjde; Kıbrıs'ın Bayrak Radyosu'ndan, saat 05.00'de, Sayın Rauf Denktaş'ın mesajı olarak Kıbrıs Türklerine zaten duyurulmuştu. Biraz sonra 06.10'da Başbakan Bülent Ecevit'in harekâtın nedenlerini açıklayan mesajı yayınlanmaya başlamıştı: Oysa biz, bütün çıkarma gemileriyle o esnada takriben Çıkarma Plajına 3 saatlik mesafede idik. Çıkarma araçlarının azami sürati saatte 5-6 mildi. Bu zamanı daha fazla kısaltmamız imkânsızdı. Aman Yarabbi! Çıldırmak işten değildi. Sahilden nasıl bir karşı ateş görecektik? Bilmiyorduk. Ya kuvvetli bir karşı ateşle püskürtülürsek ve başaramazsak? Saatler geçmek bilmiyordu. Sinirler çok gergindi. Köprü üstünde büyük bir sessizlik vardı. Gecikmiştik, biliyorduk, ama zamanı kısaltamıyorduk. Kurmay Başkanı olarak düşünüyordum. Kıyıya konvoyun 5 millik sürati ile 3 saatlik yolda idik. 2 saatte araçların yüklenmesi ile toplam 5 saatimiz vardı. Saat daha 06.00 civarı idi. Yani çıkarmayı saat 11.00'de yapabilirdik. Bu ise çok geçti. Zaten gecikmiştik. Bu erken haber üzerine zamanı kısaltmak amacıyla bir şeyler yapmalıydık. Planda değişiklik gerekiyordu. Bu yüzden aklıma Deniz Piyadelerinin seyir halindeyken, giderken yüklenmesi fikri geldi. Dz. Piyadelerinin LCM araçlarına bindirilmesi planı, Kıbrıs'a iyice yaklaştığımız bu sırada, deniz şartları çok iyi olduğuna göre, seyir halindeki konvoy içinden boş LCM'ler Ertuğrul Gemisi üzerine yanaşarak, baştan gemiye halat verilerek, birlikte Kıbrıs'a yaklaşırken, yani seyir halindeyken icra edilecekti. Yani hem Ertuğrul Gemisi, hem de araçlar, ikisi birlikte hem ilerlemeye devam edecek, hem de Ertuğrul Gemisi bordasına sallandırılan ağ paletlerden Deniz Piyadelerimiz çevik bir şekilde araçlara bindirilecekti. Böylece 5 saatin 2 saati kazanılmış olacaktı. Bu konuların eğitimleri, gemi demirliyken sulh devresinde defalarca yapılmıştı. Şimdi ilk defa savaş şartları içinde, seyirde bindirme yapılacaktı. Bu tür bir yükleme, çok riskli olduğundan belki dünyada ilk defa uygulanacaktı. Çıkarma Birlikleri Komutanı Tuğamiral Emin Göksan'a Kurmay Başkanı olarak, bu plan değişikliğini teklif ettim. Önce "Nasıl olur? Erler denize düşebilir, sakatlanabilir" diyerek tereddüt etti. Sonra zaman kazanmak için başka çare olmadığından kabul etti. Çok önemli bir karar uygulanacaktı. Çok şükür bu işlem aynen seyirdeyken yapıldı. Böylece tam iki kıymetli saat kazanıldı. Bu tür bir uygulama Dünya Amfibi Harekât tarihinde ilk defa yapılmıştı. Kahraman Dz. Piyadelerimiz, seyir halindeki gemiden araçlara birer ceylan gibi binmekteydi. Manzara cidden göz yaşartıcıydı. Hayatımda ilk defa fotoğraf makinemi yanıma almamanın pişmanlığını duydum. Sınıf arkadaşım Em. Büyükelçi Kemal Girgin Beyin yüreklendirmesi olmasaydı bu anılarımı kitap olarak yazmayı düşünmüyordum. "Kıbrıs Çıkarması" kitabımın yayınlanmasında emeği geçen dostlarıma ayrıca teşekkür ediyorum. Em. Dz. Kur. Alb. Ertuğrul Üçler-İstanbul > Yazışma adresi: Türkiye Gazetesi İhlas Medya Plaza 29 Ekim Caddesi, 34197 Yenibosna/İstanbul Faks: (0212) 454 31 00

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.